BIOGRAPHY

ABOUT / A PROPOS

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Anaïs Tondeur. Born in 1985. Works and lives in Paris.

Anchored in ecology thought. Anaïs Tondeur searches for a new form of political art. Crossing natural sciences and anthropology, myth making and new media processes, she creates speculative narratives and engages on investigations through which she experiments other conditions of being to the world. Working with photographies, installations, or videos. she seeks a new aesthetic, in the sense of a renewal of our modes of perception, and explores beyond the separation between nature and culture, other modes of relationships with humans and other than humans.

“At the foreground of her practice are elusive elements of the climate (but also of us), namely radioactive traces, soot particles, waning plants, a prehistoric whiff, human tears—all pointing to the intricate inextricability between our bodies and the world. And all encountered in sites of late industrialism—decaying infrastructures such as former photographic factory sites, nuclear exclusion zones, polluted skies, and planetary spaces where ruins are not inert, but alive with residues unexpectedly full of potential. It is through such places that Tondeur’s work breeds novel engagements, pointing to alternative forms of (toxic) relationalities and photographic materialities.” *

She was an artist in research and creation residencies in Artium (Vittoria, 2024), Spot (Terra Dei Fuochi, Italy, 2024), National Museum of Natural History of Neuchâtel (2023), former seed storage of Vilmorin Family (Verrières-le-Buisson, 2020-21), at Chantiers Partagés under the curation of José-Manuel Goncalves and 104 (Montrouge, Bourget, 2018-19), Artlink (Ireland, 2019), at the Museum of Arts et Métiers (Paris, 2018-17), at CNES (Paris, 2016), at the Sustainable Culture Laboratory initiated by COAL at the Domaine de Chamarande (2015-16), at the National Museum of Natural History and Pierre and Marie Curie Institute (Paris, COP 21 2015) and at La Chaire Arts & Sciences (Ecole polytechnique, France, 2013-15).

Graduate from Central Saint Martin (2008) and Royal College of Arts (2010) in London. Recipient of the Mention of Honour of the Friends of the Jardin Albert Kahn (2024), she was awarded the Grand Prix RPBB (2024), the Prix Photographie et Sciences, Résidence 1+2 (2023), MIRA, Institut français support for artistic mobility (2023), the Prix Art of Change 21 and Mention of Honour Cyber Arts, Ars Electronica (2019), She has presented and exhibited her work in international institutions such as the Center Pompidou (Paris - FR), Serpentines Galleries (London - UK), Bozar (Brussels - BE), Pavillon French “Lieux Infinis” Biennale Di Venezia (Venezia - IT), Kröller-Müller Museum (Netherlands), Dortmunder U Museum für Kunst und Gewerbe (Dortmund - DE), Spencer art Museum (Lawrence - USA), Choi Center (Beijing - CN), Nam June Paik Art Center (Seoul - KR).

* Kyveli Mavrokordopoulou, Catching a Breath and an Image, Camera Austria International, 164, 2023

Anaïs Tondeur. Née en 1985. Travaille et vit à Paris.

Dans une démarche ancrée dans la pensée écologique, Anaïs Tondeur est engagée dans une pratique interdisciplinaire par laquelle elle explore de nouvelles façons de raconter le monde, porteuses de transformations de notre relation aux autres, au vivant et aux grands cycles de la terre.

Composant une forme de laboratoire des attentions, elle développe ainsi un travail par l’enquête et la fiction, présentées sous forme de marches, d’installations, de photographies ou de protocoles associés à l’alchimie. Elle interroge, à travers les mondes qui implosent, les interdépendances profondes qui relient nos existences humaines à la trame du vivant, par un travail de l’image développé dans un mode de production le plus en lien et en respect possible avec les milieux de vies, et cela, au moyen de protocoles photographiques, d’expériences sensibles ou de récits spéculatifs, présentés sous forme d’installations ou d’arpentages collectifs. 

Au premier plan de sa pratique, se trouvent des éléments insaisissables de la terre et de nos corps, à savoir des traces radioactives, des particules de noir de carbone, des plantes marquées par le trauma nucléaire, une odeur issue des profondeurs du temps géologique, des larmes humaines - tous ces éléments soulignant l'inextricabilité entre nos corps et le monde. Elle va à la rencontre de ces éléments et de ces êtres dans des lieux marqués par l’activité anthropique _des populations végétales qui évoluent dans les sols extrêmes de l’Anthropocène aux ciels pollués, des profondeurs d’une ancienne mine d’argent aux friches de l’usine Kodak à Vincennes _soit des espaces où “les ruines ne sont pas inertes, mais vivantes avec des résidus étonnamment chargés de potentiel” comme le souligne Kyveli Mavrokordopoulou*. Elle cherche ainsi à développer avec ces résidus de nouvelles alliances sensibles, formes alternatives de relations (toxiques) et de matérialités photographiques* permettant de penser nos relations à la terre pour mieux les panser.


Elle a été artiste en résidence de recherche et de création à Artium (Vittoria, 2024), Spot (Terre des feux, 2024), Muséum national d’Histoire naturelle de Neuchâtel (2023), dans l’ancienne réserve de graines de la Famille de Vilmorin (Verrières-le-Buisson, 2020-21) aux Chantiers Partagés sous le commissariat de José-Manuel Goncalves et du 104 (2018-19), à Artlink (Irlande, 2019), au Musée des Arts et Métiers (2018-17), au CNES (2016), au Laboratoire de la Culture Durable initié par COAL au Domaine de Chamarande (2015-16), au Muséum national d’Histoire naturelle, à l’Institut Pierre et Marie Curie (COP 21, 2015) et à La Chaire Arts & Sciences (École Polytechnique, 2013-15).

Diplômée de la Central Saint Martin (2008) et du Royal College of Arts (2010) à Londres, mention d’honneur des Amis du Jardin Albert Kahn (2024), lauréate du Grand Prix RPBB (2024), du Prix Photographie et Sciences, Résidence 1+2 (2023), du soutien à la mobilité artistique MIRA, Institut français (2023), du Prix Art of Change 21 et récipiendaire de la Mention d’honneur Cyber Arts, Ars Electronica (2019), elle a présenté et exposé son travail dans des institutions internationales telles que la Maison Européenne de la Photographie (Paris), FR, MAMAC (Nice), Centre Pompidou (Paris), Biennale Di Venezia, Pavillon Français, (Lieux Infinis), Kröller-Müller Museum (Pays-Bas), Museum Ostwall, Dortmund U, Museum für Kunst und Gewerbe, (Allemagne), Kunst Haus Wien (Au- triche), Chicago Art Center, Spencer Art Museum (USA), Choi Center (Beijing), Nam June Paik Art Center, Sungkok Art Museum(Séoul).

* Kyveli Mavrokordopoulou, Catching a Breath and an Image, Camera Austria International, 164, 2023


AWARDS/PRIX
· Mention spéciale 2024 du Prix des Amis du musée Albert-Kahn (2024)
· Prix RPBB 2024 des Rencontres Photographiques de Boulogne-Billancourt (2024) · MIRA « Mobilité Internationale de Recherche Artistique », Institut français (2023) · Prix Photographie & Sciences (2023) · Candidate au Prix Niépce Gens d’images (2023)
· Prix Partage ton Grand Paris (2022) · Prix Art of Change (2021) · Prix Ars Electronica, Live Art and Cyber Arts, Honorary Mention (2019)
· Finalist Prix Coal (2017)
· Ars Electronica, Art @ Science @ESO Honorary Mention (2015)
· Finalist Talents Contemporains Fondation Francois Schneider (2014&2013)
· Bourse Arcadi (2012)

RESIDENCIES / RESIDENCES
2024 · OCAPI, Labex Métabolisme urbain, Ponts et Chaussées
· Festival Plein Air, Breil-sur-Roya
· Spot Home Gallery, Napoli
· GAES, L’Hexagone/Atelier Arts Sciences, Grenoble, et Quai des Savoirs, Toulouse
2023 · 2km4, Vers une écologie joyeuse, SIANA, DRAC (en cours)
2022 · Résidence Mission DRAC, Ville de Massy
2021 · La Ruche Ephémère, Verrières-le-Buisson
2020 · Planches Contact, FondationPhoto4Food, Deauville
2019 · Chantiers Partagés, 104, SGP, Ville de Montrouge
· Leonardo/Olats-Maison MALINA, Fondation Carasso
2018 · Chantiers Partagés, 104, SGP
· ArtLink, Fort Dunree, Irlande
· Centre Tignous d’Art Contemporain, Montreuil
2017 · Musée des Arts et Métiers, Paris
· Centre de recherche de la Commission européenne, Ispra
2016 · Observatoire de l’espace, CNES, Paris
· Laboratoire de la culture durable, COAL, Domaine de Chamarande
2015 · Université Pierre et Marie Curie, (Programme Demain, le Climat)
· Laboratoire d’hydrodynamique (LadHyX), Ecole Polytechnique
2014 · Ecole d’été FDSE Cambridge, Angleterre
· Laboratoire d’hydrodynamique (LadHyX), Ecole Polytechnique
2013 · Les 26 Couleurs, Centre de Cultures Digitales, France
2011 · Cité Internationale de la Dentelle et de la Mode, Calais
· Textiel Lab, Audax Textiel Museum,Tilburg, Pays-Bas

TEACHING/ENSEIGNEMENTS
· Professeure invitée, Ecole nationale supérieure du Paysage, Versailles (2020-en cours)
· Professeure invitée, Département de Photographie, HfG, Karlsruhe (2022-23)
· Art et science, Laboratoire de mécanique des fluides, Ecole Polytechnique, France (2014-15)
· Théorie/pratique de la couleur, Chelsea and K. College of Art, Londres (2012-13)

EDUCATION / FORMATION
· 2008-10 MA Mixed-Media, Royal College of Art, Londres
· 2005-08 BA (Hons) Printed Textiles, Central Saint Martin School of Arts, Londres