COLLABORATION WITH JEAN-MARC CHOMAZ (LABORATOIRE D’HYDRODYNAMIQUE, ECOLE POLYTECHNIQUE, FRANCE) AND JÉROME FORTIN (LABORATOIRE DE GÉOLOGIE, ECOLE NORMALE SUPÉRIEURE, PARIS)
DRIFT
2014
Basalt, sound speaker
Cette installation ouvre sur un son, l’écho du déplacement des continents. Enregistré dans un dispositif du laboratoire de géologie de l’ENS, ce son provient du fond des temps. Il fut capturé à partir du bloc de basalte ramené par l’artiste de la faille qui traverse l’Islande, et placé dans les conditions similaires de température et de pression qu’à l’intérieur de cette même fracture tectonique. Ce son révèle la mémoire d’un cycle de la matière, de l’état d’agrégat à l’état aqueux, se déplaçant de la stratosphère au centre de la terre et nous rappelle qu’il n’y a pas d’histoire, pas de sédimentation, mais un temps organique où tout n’est que fluide.*
*Textures of the Anthropocene, Grain, Vapor, Ray_Manual Haus der Kulture der Welt, Berlin, The MIT Press, Cambridge MA and London, England).
This installation brings to our ear the recording of the sound emitted by a continent when moving. This sound was captured from a block of basalt collected on the Mid-Atlantic Ridge. Placed in the experimental set up of the Geology Laboratory of Ecole Normale Superieure in Paris composed of a press which recreates the same conditions of pressure and temperature than along the fault dividing the American and Eurasian continents, the basalt fractured. It released a chain of echoes, the first emitted by the rock when a continental plate moves.The sound gives to hear a granular slide recalling the element cycle through aggregation states, from bodies of water into human bodies, up towards the stratosphere and back into the Earh’s inner core. It reminds us there is no history, no sedimentation, but an organic time “where everything is a process of flux.*